*

TIMO HARAKKA: AJATUS JA ASENNE Tasa-arvoinen talous. Uusiutuva Suomi. Parempi maailma.

Hallintarekisteri nousi haudasta

  • Hallintarekisteri nousi haudasta

Toisin kuin moni vielä neljä kuukautta sitten luuli, suomalainen omistus voi jatkossa piiloutua hallintarekisteriin.

Alexander Stubb aprillasi Suomea neljä kuukautta etukäteen, 1. joulukuuta. Vaikka hän lupasi, että hallintarekisteri on ”haudattu ja kuopattu”, hallituksen uusi esitys romuttaa suomalaisen suoran ja julkisen arvopaperiomistuksen.

Valtiovarainministerin vuolaat anteeksipyynnöt koskivat vain hänen antamiaan vääriä tietoja, eivät suinkaan itse hanketta, jota Finanssialan ja Elinkeinoelämän Keskusliitot ovat lobanneet rajusti ja ministeriö ajanut pakkomielteisesti poliittisista päättäjistä piittaamatta.

Stubb painotti eduskunnassa keskiviikkona, että hallituksen esitys EU:n arvopaperikeskusasetuksen toimeenpanosta ”ei lisää hallintarekisteröintiä Suomessa”. Koska hänen sanojensa suhteen on aina syytä olla valppaana, avainsana on ”Suomessa”.

Hallituksen esitys tekee hallintarekisteröinnin mahdolliseksi ulkomailla. Eikä vain mahdolliseksi, vaan houkuttelevaksi.

Laittomasta halutaan tehdä laillinen

Jo nyt ulkomaiden etävälittäjät haalivat Suomesta asiakkaita ”laaritileille”, joissa arvopaperin omistajana näkyy vain pankki tai muu välittäjä, ei osakkeen lopullinen omistaja.

Se on laitonta. Suomalaisessa suoran omistuksen mallissa tilinomistaja on tunnettava ja tili seurattavissa reaaliaikaisesti. Mutta koska lain rikkomisesta ei ole määrätty rangaistusta, suuren omistuksensa salaajalle kiusaus voi käydä ylivoimaiseksi.

Onhan rikkaankin nolo rikkoa lakia. Tämä harmi oli selvästi tuttu Stubbille, koska hän puolusti eduskunnassa hallintarekisteriä 26.11.: ”Kylmä tosiasia on, että tänä päivänä, jos suomalainen haluaa kätkeä osakeomistustaan ulkomaille, sen pystyy erittäin helposti tekemään.” Kun hänelle huomautettiin, että se on laitonta, hän kuittasi huolettomasti: ”Ilman muuta se on laitonta.”

Erikoista kyllä, valtiovarainministeri perustelee esitystään sillä, että koska laiton toiminta on erittäin helppoa, se pitää laillistaa. Vaihtoehto on tietenkin, että laittomasta toiminnasta määrätään rangaistus.

Jatkossa hallintarekisteröinti on siis laitonta Suomessa, laillista ulkomailla. Käytännössä laitonta pienisijoittajalle, laillista suuromistajalle – joista ensimmäinen maksaa verot pakolla, jälkimmäinen vapaaehtoisesti, jos silloinkaan.

Suomen malli on esimerkki Euroopalle

Suomen malli, puhtaasti suoran omistuksen järjestelmä, jossa lopullinen omistaja on reaaliaikaisesti tunnistettavissa, on harvinaisuus Euroopassa. Norjassa on sama systeemi – mutta Stubb käyttää mieluummin viiteryhmänä ”Balkanin maita”.

Vaan eihän järjestelmämme erityisyys tarkoita, etteikö se voisi olla parempi tai jopa paras maailmassa. Monissa Euroopan maissa pyöräilykypärä ei ole pakollinen. Pitäisikö meidän sen takia heikentää omaa lakiamme ja vaarantaa lasten liikenneturvallisuutta?

Siksi EU-parlamentaarikot neuvottelivat Suomelle poikkeuksen artiklaan 38 (5). Suomi voi pitää oman järjestelmänsä – koska se on myös EU:n mielestä hyvä. Ikävä kyllä valtiovarainministeriö ei missään vaiheessa ole ottanut poikkeusta todesta, mistä mm. oikeusministeriö on sitä moittinut. Surkuhupaisaa on, että poikkeuksen keskeinen neuvottelija oli Stubbin puoluetoveri Sirpa Pietikäinen.

Itse asiassa EU-asetus vie muuta Eurooppaa lähemmäs Suomea. Ne maat, joissa arvopaperikeskukset tarjoavat vain yhteiseriteltyjä eli hallintarekisteröityjä tilejä – joissa omistajana esiintyy vain välittäjäpankki – velvoitetaan tarjoamaan myös yksilöllisesti eriteltyjä tilejä. Siitä on enää askel Suomen malliin.

EU vastustaa verovilppiä, Suomi suosii

EU:ssa on juuri nyt voimakas yhteinen tahto estää veronkiertoa ja veronvälttelyä. Direktiivit viranomaisyhteistyöstä ja suuryhtiöiden pakollisesta veroraportoinnista on viime viikkoina viety läpi todella vauhdikkaasti. Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan erittäin laaja veronkiertoa estävä EU-lakipaketti. Automaattinen viranomaisten tiedonvaihto astuu voimaan vuoden 2017 alussa.

Verottamattomien tulojen, harmaan talouden ja rahanpesun vastainen ohjelma tehostuisi, jos omistukset kautta Euroopan olisivat suoria ja julkisia, kuten Suomessa. Olisi ihme, jos EU ei haluaisi jopa lähiaikoina lisätä läpinäkyvyyttä arvopaperien omistamiseen – järjestelyyn, joka on juuri nyt voimassa Suomessa.

Ellemme itse romuta sitä ilman järkevää syytä.

Hallintarekisteröinnin VOI estää

Stubb korostaa, että Suomi ei voi vaikuttaa muiden maiden lainsäädäntöön. Tämä on itsestään selvää. Mutta siitähän ei olekaan kysymys.

Suomi voi vaikuttaa Suomen lainsäädäntöön, joka koskee Suomen kansalaisia ja asukkaita sekä Suomeen sijoittuneita oikeushenkilöitä  (kuten poikkeusartiklassa 38 (5) todetaan).

Kun hallituksen esityksenkin mukaan voimme säätää, että suomalaiset eivät saa hallintarekisteröidä suomalaisia omistuksiaan Suomessa, voimme kenenkään estämättä määrätä, että suomalaiset eivät saa hallintarekisteröidä suomalaisia omistuksiaan Suomen ulkopuolella.

Tämä laki on aivan välttämätön, jos haluamme turvata suomalaisen suoran omistuksen nykyisellä avoimuuden tasollaan.

Voiko kansallisen säännöksen tehdä?

Keskiviikkona Stubb sanoi epävarmasti, että ”minun käsitykseni mukaan sitä ei voi tehdä”. Torstaina totuus oli jo muuttunut. Voisi tehdä, mutta ei haluttu tehdä.

Ministeri ei ottanut opikseen

Kun hallitus ei halua tehdä lakia, joka suojaisi Suomen suoraa ja avointa omistamista, avataan ovi verovilpille ja isommillekin rikoksille. Siksi useimmat viranomaiset – poliisi, verohallinto ja tulli – ovat vastustaneet hallintarekisteröintiä.

Vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan kansainvälisen sijoitustoiminnan tuotoista jätettiin ilmoittamatta noin 800 miljoonaa euroa. Eduskunnalle tehdyn selvityksen mukaan hallintarekisteröinnistä aiheutuu kymmenien miljoonien eurojen veronmenetys.

Sitä ihmeellisempää on, että hallintarekisteristä jo kerran turpiinsa ottanut Stubb ajaa väkisin hallintarekisteriä uudestaan. Hän ei ilmeisesti ymmärtänyt, mitä vahva kansallinen tahdonilmaus talvella tarkoitti. Hän taitaa tarvita uutta tukiopetusta oikeudenmukaisuudesta, avoimuudesta ja reilusta pelistä – Suomen mallista. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

En voi uskoa, että tämä moneen kertaan haudattavaksi sovittu pelleily TAAS kaivetaan naftaliinista... EI näin, pojat!

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Lobbaus on ollut kovaa, ei kai tästä muuta voi päätellä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

On tuo hallitusrekisteri kyllä oikein ihmeiden ihme ja ihmeiden tekijä, nousi vielä kolmannella kuulla kuolleista pääsiäisen perässä.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Eikös tuota puuhattu ainakin kulissien takana edelliselläkin hallituskaudella, ellen aivan väärin muista?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Hallintarekisteri on kuin vihreiden Guggenheim Helsingissä, upotettu monta kertaa ja aina nousee pinnalle.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Hienostunut vertaus. Itselle tulee mieleen torakka ja vessanpönttö.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Suomi tosiaan on edelläkävijä tässä asiassa, ja muun Euroopan pitäisi siirtyä kohti Suomen mallia, ei toisin päin.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Lassi Jääskeläinen

Miten luulet käyvän ? Minun veikkaukseni on, että EU:n tuleva asetus pakottaa kaikki EU:n arvopaperikeskukset ja niiden osapuolina toimivat säilyttäjäpankit tarjoamaan myös hallintarekisteriä vaihtoehdoksi.

Suomi on neuvotellut itselleen poikkeusluvan kieltää suomalaisilta hallintarekisterin käytön. Tästä on EU:n neuvoston oikeuspalvelu todennut, että päätös on syrjivä.

Suomi liittyy muiden seuraan ennemmin tai myöhemmin.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

EU:n tavoite on lisätä avoimuutta ja rahaliikenteen valvontaa. Suomi on positiivinen edelläkävijä, ei negatiivinen poikkeustapaus.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #10

Eetu Kinnunen

Hallintarekisteristä puhuttaessa ei pidä sekoittaa yritysten eikä EU jäsenmaiden välisiä verosopimuksia ja maiden erilaista yrityksen verokohtelusta.

Hallintarekisteri käsittää kunkin kysymyksessä olevan EU valtion yksityisen kansalaisen julkisesti noteerattujen yhtiöiden omistusten kirjaamista.

Eu komissiossa asia on nähty esittelyssä niin, että kaikissa EU:n jäsenvaltioissa on arvopaperikaupan osalta smanlainen menettely. Tämä päätös ei ole riippuvainen yksimielisestä äänestystuloksesta, mutta eriävän mielipiteen toki voi päätökseen kirjata.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Sinänsä näillä hallintarekistereillä ei ole mitään merkitystä kun Suomen hallitus antaa lainvoiman verojen kiertämiselle eli agressiiviselle verosuunnittelulle. Ruotsi on tässäkin järkevä ja on lailla kieltänyt veronkierron.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Tämä asia on selvästikin Stubbille sekä vaikea että tärkeä. Vaikea ja jopa piinallinen se on tuon syksyisen sekoilun vuoksi. Voi olla, että Stubb jo itse olisi valmis esittämään Suomelle avointa ja läpinäkyvää linjaa.

Mutta kukaties Kokoomuksen banksterisiipi vaatii veroparatiisilurjustelun hämäräbisneksen säilyttämistä. Muuten Stubb ei voi jatkaa puheenjohtajana. Hieman sellaisen kuvan tästä saa täältä katsomon puolelta.

Käyttäjän TimoHarakka1 kuva
Timo Harakka

Suomessakin on lailla kielletty veronkierto. Mutta ulkomaisista hallintarekistereistä sitä on mahdoton valvoa. Sellainenkin asia käy mahdottomaksi selvittää, että minkä verran suomalaisista yrityksistä on suomalaisessa omistuksessa.

Toimituksen poiminnat